Verbindend Gezag® op de PABO?!

Verbindend Gezag® op de PABO?!

Afgelopen schooljaar hebben wij (Noa Esman en Laurie Stoltenborg) de minor ‘gedrag begrijpen en begeleiden’ gevolgd op de pabo aan Iselinge Hogeschool in Doetinchem. In deze minor staat het passend reageren op (uitdagend) gedrag centraal vanuit Verbindend gezag®. Vanuit één van de pijlers mochten wij, als derdejaars studenten, ons eigen ontwerpgericht onderzoek opzetten.

Noa Esman
Tijdens mijn onderzoek ben ik me gaan richten op het reflecteren en evalueren op gedrag in de klas, waarbij de pijler ‘transparant communiceren’ centraal staat. Mijn ontwerp is een reflectiehappertje. Dit happertje is in te zetten tijdens of na je les of activiteit. Het happertje is gemaakt om de drempel van het reflecteren en evalueren in de klas over gedrag lager te maken.

Uit praktijkonderzoek is gebleken dat dit een struikelpunt kan zijn. Leerkrachten die er geen tijd voor hebben of nemen, leerkrachten die niet zo goed weten hoe ze nou echt effectief kunnen reflecteren op gedrag of de juiste materialen er niet voor hebben. Op de poster is te lezen wat het happertje is, hoe het werkt, waarom het is gemaakt en welke voordelen het heeft.

Via de volgende link is het reflectiehappertje te downloaden en voor iedereen te gebruiken: Reflectie Happertje & Hoe werkt het happertje.

Laurie Stoltenborg
Ik heb mijn onderzoek gericht op de pijler ‘(herstel van de) relatie’. Het investeren in de relatie met leerlingen wordt altijd erg belangrijk gevonden. Maar waarom is dat eigenlijk? Het hebben van een goede relatie met je leerlingen is de basis voor een veilig pedagogisch klimaat in de klas. Ook is het goed om preventief aan de relatie te werken. De relatie kan dan tegen een stootje. Ook voelen de leerlingen zich echt gezien en gehoord. Hierdoor laten leerlingen zich sneller aanspreken en zijn ze eerder bereid om naar je te luisteren. In het praktijkonderzoek kwam naar voren dat leerkrachten het lastig vinden om zich kwetsbaar op te stellen en het reflecteren op hun eigen leerkrachtengedrag. Terwijl dat juist heel belangrijk is! Je kunt ten slotte alleen je eigen gedrag veranderen en niet dat van een ander. Het ontwerp voor deze minor is een tool geworden voor leerkrachten waarbij ze zichzelf in de spiegel kunnen bekijken en kunnen reflecteren op hun eigen gedrag gericht op de relatie.

Via de volgende link de reflectietool te downloaden en voor iedereen te gebruiken: Kijk eens in de spiegel!

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Wij zijn wij te bereiken via de mail:
Noa: noa.esman@iselinge.nl
Laurie: laurie.stoltenborg@iselinge.nl

Juni 2021